هلدینگ مهاجرتی ویستا
نفس بورس بند آمد
گزارش "تماشاگران امروز" از نابسامانی بازارمعاملات ارز

نفس بورس بند آمد

تماشاگران امروز/در وضعیتی که بازار ارز با نوسانات زیادی روبرو است، طی روزهای اخیر بازار بورس هم با مشکلات فراوانی روبرو شد.

البته پنج شنبه و جمعه به دلیل همین وضعیت باز هم اتفاق خاصی رخ نداد اما چهارم آبان‌ماه در آخرین روز معاملاتی هفته یک ریزش سنگین دیگر را به ثبت رساند و با 26 هزار و 22 واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و 241 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن هم با 8 ‌هزار و 310 واحد کاهش به 361 هزار و 357 واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و 961 واحد افت به 215 هزار و 742 واحد رسید. شاخص بازار اول، 23 هزار و 484 واحد و شاخص بازار دوم، 38 هزار و 723 واحد افت را ثبت کردند. روز قبل از آن هم شاخص بیش از 10 هزار واحد ریزش کرده بود و روز قبل تر هم همین طور. این هفته بورس کلا یک روز سبز نداشت. بورس ریزش سختی داشت که البته زمینه این کاهش در روزهایی که سپری شد دور از انتظار هم نبود.

در همین خصوص برکناری مدیران و مسئولان این امر هم گاهی نمی‌تواند دردی را دوا کند. چرا که وضعیت نه تنها بهتر نمی‌شود که شاید با ورود یک مدیر تازه نفس اما کم تجربه، همچنان این اوضاع در شرایط ثبات قرار بگیرد.

بورس بعد از استعفای شاهپور محمدی که جهش های متوالی قیمت سهام در زمان او آغاز شد و معتقد بود باید جلوی این جهش های غیر واقعی را گرفت دیگر روی آرامش ندیده و به گردابی تبدیل شده که اکنون عشقی در صف قربانی شدن در آن ایستاده است.

دستور وزیر اقتصاد؛ ایجاد راهکارهای کوتاه مدت برای بازگشت بورس

بر اساس اعلام سازمان بورس، با دستور وزیر اقتصاد جلسات فوق‌العاده راهکارهای کوتاه مدت حمایت از بازار سهام در دستور کار قرار گرفت.

با مجوز ریاست شورای عالی بورس، جلسات فوق‌العاده بررسی راه‌کارهای کوتاه مدت حمایت از بازار سرمایه جهت اقدامات عملیاتی فوری در حال برگزاری است. در همین راستا سازمان بورس اعلام کرده است، این تصمیمات با اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی ربط از شنبه هفته آتی اعمال خواهند شد.

شاخص کل این روزها وضعیت خوبی ندارد و روز به روز حمایت‌ها را از دست می‌دهد، حال شخص خاندوزی به میدان آمده تا بتواند راه حل کوتاه مدتی برای بورس و تغییر وضعیت آن پیدا کند.

تصور کلی این است که ریزش های اخیر بورس در رابطه نزدیک با ناآرامی‌ها و التهابات اخیر جامعه روی داده است و این تصور با شکل گیری موج خروج سرمایه‌ها از بورس در روزها و هفته های اخیر قابل توجیه است. البته نمی‌توان افت پی در پی شاخص را بی ارتباط با شرایط به وجود آمده در هفته های اخیر دانست اما باید به این نکته نیز توجه کرد که روندهای تکنیکال از مدتها پیش حکایت از سقوط بورس به کانال یک میلیون و 200هزار واحد داشتند. از نگاه تکنیکال، شاخص کل بورس همچنان نیز مستعد کاهش است و این روند تا رسیدن شاخص به کف کانال یک و دو دهم میلیون واحدی ادامه خواهد یافت. در بیان علل این وضعیت باید گفت خروج سرمایه‌ها از بورس از مدتها پیش آغاز شده و این روزها شاهد تشدید این روند بوده ایم. ترس سرمایه‌گذاران از افق مبهم اقتصادی پیش رو که در پی متزلزل شدن باور نزدیک بودن زمان توافق برجام به وجود آمد یکی از مهم ترین علل خروج سرمایه‌گذاران از بورس بوده است. احیای برجام می‌توانست از نظر روانی اهرم قدرتمندی برای بازار سرمایه باشد اما این اتفاق نیفتاد و اکنون احیای برجام بیش از هر زمان دیگر دور از دسترس به نظر می‌رسد. یکی دیگر از مؤلفه های موثر بر بازار سرمایه، جذاب شدن بازارهای موازی همچون بازار ارز و طلا است که اکنون درشرایط پرنوسان اقتصادی و وضعیت ملتهب اجتماعی، بازارهای با رسیک زیاد و پرسودتری جلوه می‌کنند.

 

منبع: اختصاصی/
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.